| | | מאת: פזקר בע”מ. | | 18/08/2008 03:45:53 | |
מאמרים
איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום מסעות גשרים - בראי התקינה הבין לאומית ומהנעשה בארץ
מאת מהנדס אורי עינבל, פזקר בע”מ. סקירה מקצועית בנושא איטום גשרים ומסעות בטון, סקירת כשלים והתפתחות שיטות האיטום.
מאמר מאת מהנדס אורי עינבל M.Sc
ובאדיבות חברת פזקר בע"מ.
מבוא
גשרים הם מבנים המתוכננים לאורך חיים של 80 עד 120 שנים. בעוד חלקי הגשר הנמצאים מעל לקרקע הנם גלויים , ומאפשרים תיקון נזקי קורוזיה כאשר הדבר נדרש, הרי במיסעת גשר מכוסה באספלט הנזק לבטון ולברזל הזיון עשוי להתגלות כאשר הפגיעה משמעותית מאוד , התיקון יקר, וגורם להשבתה ארוכה של הגשר לצורך עבודות תחזוקה.
מסעות גשרים מבטון מזוין המצופות באספלט חשופות לפגיעה מתמשכת כתוצאה מחדירת מים, כימיקלים ומזהמים אטמוספריים למיסעת הבטון הסמויה מהעין.
סלילת אספלט ישירות על גבי הבטון מאפשרת חדירה של מים, מזהמים אטמוספריים וכימיקלים לשכבת הבטון. התוצאה היא פגיעה בבטון ובברזל הזיון ממנו בנויה מיסעת הגשר.
הפתרון הוא לאטום את פני הבטון שמעל לגשר לפני סלילת האספלט, ולאחר מכן לסלול אספלט.
מערכת האיטום הנדרשת הינה יחודית, מאחר ועליה לשרוד תחילה בכוחות ובחום המופעלים בזמן סלילת האספלט החם על מיסעת הגשר.
לאחר מכן, על מערכת האיטום המותקנת על הבטון ומתחת לאספלט לעמוד בכוחות דינאמיים המתפתחים ממאמצי האצה ובלימה של הרכב. מאמצי גזירה בין שכבת האספלט לבטון, הנובעים מכוחות גזירה העשויים להתפתח במקומות בהם המיסעה אינה אופקית, וכתוצאה מנסיעת רכב בסיבוב. בסדיקה דינאמית המתפתחת בבטון ומשתקפת לתוך מערכת האיטום , בכימיקלים שונים כמו כלורידים סולפנטים וכו` העשויים לחדור ממיסעת האספלט לבטון שמתחת.
מאחר וגשר הוא אלמנט הנדסי יקר מאוד, התפתחה תקינה ייעודית לאיטום מסעות גשרים. קיימת תקינה אמריקאית, אנגלית, גרמנית, קנדית, סקנדינבית וכו`. ובנוסף, התפתחה תקינה כלל אירופאית (EN), המאחדת את הדרישות התפקודיות השונות הנדרשות ממערכת איטום לגשרים מבטון המחופים במסעה אספלטית.
בעבר הרחוק לא נהגו לאטום מסעות גשרים. תיקון הנזקים שנגרמו הינו בעלות של מליוני דולרים. לאחר שהתברר כי אי איטום גורם לנזקים שעלות תיקונם גבוהה בהרבה מעלות האיטום, החלו לאטום מסעות גשרים גם בארץ.
בארץ מערכות האיטום עברו ממערכות איטום צימנטיות, למערכות איטום בממברנות פולימריות דקות עובי, וכיום נעשה מעבר לפתרונות על בסיס מוצרים ביטומניים, תוך כדי בדיקת הפרמטרים ההנדסיים והתפקודיים שיבטיחו את תפקוד מערכת האיטום לאורך זמן.
========
למאמר על איטום מסעות גשרים באתר איטומן...
|