קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
קטגוריה:חפש לפי:
מילות חיפוש:
 
 
איטום אדניות   איטום בריכות, מאגרי מים   איטום גגות - בחומרים אקרילים, פולימרים   איטום גגות - ביריעות ביטומניות או זיפות
איטום גגות - מידע כללי על שיטות האיטום   איטום גגות קלים, גגות אסבסט   איטום גינות גג   איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום ובידוד קירות עם חיפוי אבן   איטום ותיקון גגות רעפים   איטום חלונות , דלתות   איטום מקלחות, חדרי רחצה,חדרים רטובים
איטום מרפסות, גגות מרוצפים   איטום מרתפים מבפנים (איטום שלילי)   איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים   איטום סדקים
איטום תפרי התפשטות   איתור נזילות   בעיות עיבוי   חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה
ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז   שיקום חזיתות, בטון, עמודים   
עיבוי - איתור ומניעה
מאת: גבי פייר -איטומן
15/08/2008 10:50:20
מאמרים בעיות עיבוי

עיבוי - איתור ומניעה

מאת גבי פייר - איטומן.
מהי תופעת העיבוי, כיצד נדע מהו מקורה וכיצד נתגבר עליה ועל נזקי העובש והפטריות שבאים בעקבותיה.

 

הופעת פטריות וכתמי עובש בבתי מגורים הנה שכיחה במיוחד בעונת החורף.  עובדה זו מבלבלת לעיתים תכופות מכיוום שקשה לדעת אם מקור העובד הנו באיטום חיצוני לקוי או בעיבוי.

 

מאמר זה מסביר כיצד מתרחש העיבוי ומביא המלצה לבצוע בדיקה פשוטה שבאמצעותה נוכל לדעת עם ישנה בעיית איטום או עיבוי. 

 

בהמשך פרוסות כל האפשרויות העומדות לרשותנו על מנת להתמודד עם תופעות עובש או פטריות שנוצרות כתוצאה מעיבוי.

 

להלן קטע מהמאמר שבאתרה של חברת איטומן.

 

                                       ==========================

 

עיבוי ( קונדנסציה) הנו התהליך שבו הופכים אדי המים שבאויר ממצב של גז למצב של נוזל.

תהליך זה נוצר כתוצאה מהתקררות האויר : ככל שהאויר מתקרר יותר כך יורדת יכולתו להכיל את אדי המים ואלו נהפכים לנוזל.

דוגמא נפוצה לתהליך עיבוי זה ניתן לראות בחדרי אמבטיה ומטבחים כאשר אדי המים החמים של הרחצה או הבישול מרטיבים את משטחי השייש והקרמיקה הסמוכים. בדוגמא זו האויר החם רווי האדים פוגש בגופים קרים וכתוצאה מכך נוצרת רטיבות על גבי אותם הגופים.

במבני מגורים מתבטאת תופעה זו בהיווצרות רטיבות על גבי קירות ותקרות כתוצאה מאויר חם אשר בא במגע עם גופים קרים בתוך המבנה. כתוצאה מהמגע בין האויר החם לבין גוף קר כלשהו (קירות חיצונים , תקרה או חלונות ) נהפכים האדים באויר למים ונוצרת רטיבות אשר מתבטאת בהופעת כתמי לחות ,עובש או פטריות. מטבעו מתרחש תהליך העיבוי בחודשי החורף הקרים עת מחממים את חלל המגורים הפנימי של המבנה.

התופעה מתרחשת על גבי קירות חיצונים , תקרות או חלונות משום שאלו הם האלמנטים הקרים ביותר בדירה. בקירות פנימיים בדירה התופעה כמעט שאיננה קיימת משום שקירות אלו אינם חשופים לקור החיצוני. (יחד עם זאת יתכנו מצבים אשר בהם אויר חם נודד משטחי מגורים אשר בהם מופעלת הסקה ופוגש בקירות או תקרות קרים יותרבחדרים הסמוכים, אשר אין בהם הסקה,וגורם להופעת פטריות דוקא באזורים אלו).

בקירות אשר מצופים בחומרים סופגים ובלתי-אטומים (כגון צבע פנימי על בסיס סיד או טיח צימנטי ) חודרת הרטיבות אל עומק הקיר ולאחר מכן מתאדה. כאשר רטיבות זו נספגת עמוק אל תוך הקיר היא באה במגע עם שכבות בעלות טמפרטורות קרות עוד יותר וכתוצאה מכך גוברת הופעת הרטיבות. לעיתים מתאדה הרטיבות ללא כל סימני לוואי ולעיתים מותירה אחריה סימני עובש ופטריות.

בקירות המצופים בציפוי אטום (כגון קרמיקה, צבע עמיד לרטיבות, משקופי אלומיניום, זכוכית וכדומה) לא יכולים אדי המים להספג בקירות והמים ניקווים ישירות על גבי המשטח וזולגים כלפי מטה. תופעה זו נפוצה במיוחד על גבי משקופים וחלונות : המים ניגרים מהחלון אל הקיר התחתון הסמוך ולעיתים אף גורמים להצטברות שלוליות ברצפה.

הופעת סימני רטיבות בקירות , תקרות או חלונות יכולה להיות מבלבלת משום שקשה להבחין באם הגורם לרטיבות הנו תהליך העיבוי המתואר לעיל או שהנו פגם באיטום החיצוני של המבנה הגורם לחדירת מי הגשמים אל הקירות או אל התקרה. האבחנה בין השניים (איטום או עיבוי) קשה ובהחלט תיתכנה טעויות באבחנה.

כדוגמא לקושי באבחנת גורם הרטיבות נקח את אזור הקירות אשר מתחת לחלונות: במקרה וקיימים סימני רטיבות על הקירות אשר מתחת לחלונות קשה לדעת אם הרטיבות באה כתוצאה מאיטום לקוי סביב אזור החלון או כתוצאה ממים שניגרו מהחלון עקב תהליך העיבוי על פני השמשה והמשקופים.

גורם נוסף אשר מקשה על האבחנה הנה העובדה שלא ניתן בהכרח להסתמך על ימי גשם כאינדיקציה לבעיית איטום. בימים גשומים יורדת הטמפרטורה עוד יותר, הגשם מרטיב את הקיר החיצוני וגורם לירידה נוספת בטמפרטורה וזו עלולה להיות הגורם לעיבוי. כך שהופעת הרטיבות עם תחילת הגשמים איננה מצביעה בהכרח על קיומה של בעיית איטום.

בדיקת עיבוי:

לצורך אבחנת גורם הרטיבות ניתן לערוך בדיקה ביתית פשוטה אשר יכולה לסייע באיתור קיומה של בעיית עיבוי. את הבדיקה יש לבצע בימים ללא גשם.

  1. יש לנגב את המקום הרטוב בקיר בעזרת מטלית או מגבת.
  2. לאחר מכן יש להמשיך ולייבש את הקיר לעומקו בעזרת מפזר חום (או תנור חשמלי) למשך מספר שעות כך ששארית הרטיבות הכלואה בקיר תתנדף לגמרי.
  3. לאחר סיום תהליך הייבוש רצוי להמתין מספר שעות על מנת לוודא שאכן לא קיימת רטיבות נוספת בקירות אשר ממשיכה להתנדף כתוצאה מתהליך הייבוש.
  4. לאחר שוידאנו שהאזור יבש לגמרי, ניקח יריעת ניילון דקה ונדביק אותה על גבי הקיר. אפשר להשתמש בנייר דבק לצורך הדבקת היריעה. יש להקפיד שהיריעה צמודה היטב אל הקיר בכל שטחה כך שטמפרטורת הקיר תעבור גם אל היריעה.
  5. נשאיר את היריעה צמודה אל הקיר ונמתין למשך מספר ימים תוך חזרה לשגרת החיים הרגילה (חימום הבית מתבצע כרגיל).
  6. מדי יום נבדוק את מצב היריעה, במיוחד לאחר ימים קרים במיוחד אשר בהם פועלת מערכת החימום של הדירה. במידה ומצטברת רטיבות על גבי הצד החיצוני של היריעה (הצד שפונה אל כיוון המרחב הפנימי של החדר) – הרי שיש לנו בעיית עיבוי. במידה ומצטברת רטיבות מאחורי היריעה (בין היריעה לקיר) כנראה שיש לנו בעיית איטום.

הצלחת הבדיקה תלויה ביישום מדויק של הנאמר לעיל שכן יתכן מצב בו אדים שנשארו כלואים בקיר ימשיכו להפלט ולהרטיב את היריעה – מה שיגרום לנו לחשוב שמדובר בבעיה של חדירת רטיבות מבחוץ. כמו כן יש להקפיד על הצמדת היריעה אל הקיר שאחרת תהיה היריעה עם טמפרטורה גבוהה יותר מהקיר ולא תתאפשר תופעת עיבוי.

המשך המאמר מתאר את הדרכים האפשריות לטיפול בתופעה. לחץ כאן להמשך המאמר על עיבוי- איתור ומניעה..

 

 

 

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים