קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
קטגוריה:חפש לפי:
מילות חיפוש:
 
 
איטום אדניות   איטום בריכות, מאגרי מים   איטום גגות - בחומרים אקרילים, פולימרים   איטום גגות - ביריעות ביטומניות או זיפות
איטום גגות - מידע כללי על שיטות האיטום   איטום גגות קלים, גגות אסבסט   איטום גינות גג   איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום ובידוד קירות עם חיפוי אבן   איטום ותיקון גגות רעפים   איטום חלונות , דלתות   איטום מקלחות, חדרי רחצה,חדרים רטובים
איטום מרפסות, גגות מרוצפים   איטום מרתפים מבפנים (איטום שלילי)   איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים   איטום סדקים
איטום תפרי התפשטות   איתור נזילות   בעיות עיבוי   חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה
ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז   שיקום חזיתות, בטון, עמודים   
”דלמר” - פתרונות ופרטי ניקוז חכמים לגגות מרפסות ורצפות
מאת: ג’קי כהן - MBMI בע”מ
23/09/2008 11:13:43
מאמרים ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז

”דלמר” - פתרונות ופרטי ניקוז חכמים לגגות מרפסות ורצפות

מאמר מאת ג’קי כהן, חברת MBMI בע”מ.
הסבר על נקזי דלמר - שיטת הניקוז הנכונה עבור גגות מרוצפים, מרפסות ,גגות ומקלחות.

 

"דלמר" – פתרונות ופרטי ניקוז חכמים לגגות מרפסות ורצפות

מאמר מאת ג`קי כהן, באדיבות חברת MBMI שיווק מוצרי בניה בע"מ.

המושג נקזי "דלמר"  חדר לשוק ענף הבנייה בישראל בשנת 1993 ומאז הפך להיות יותר ויותר מוחשי בקרב קבלני וחברות הבניה הגדולות והמובילות בישראל וכן אצל אדריכלים ,מהנדסים, יועצי וקבלני איטום , מתכנני וקבלני אינסטלציה וכל מי שנגיעה לו בניסיון לתת פתרון מקצועי לבעיית חדירת מי גשם למבנים מגגות ומרפסות (ובמיוחד אופנת הבנייה המדורגת). הבעיה חמורה ביותר עם השלכות קשות שמטרידה רבות הן את העוסקים בבנייה , איטום מבנים ובתי מגורים והן את הדיירים הסובלים מנזקים קשים ולעיתים בלתי הפיכים המאמללים את חייהם וגורמים לירידת ערך הנכס.

חברת M.B.M.I (שיווק מוצרי בנייה בע"מ) המייצגת והמייבאת את קולטי מי הגשם תוצרת   DALLMER   גרמניה, הצליחה תוך זמן קצר יחסית להחדיר בישראל את השימוש בנקזי " דלמר" המהווה תפיסה חדשנית ומתקדמת ביותר לגבי שיטות הניקוז שהיו קיימות עד כה בגגות ובמרפסות , שיטה בעלת פטנט טכנולוגי בלעדי, המשלבת פתרון גם לבעיית האיטום (ע"י צווארון ה"דלביט"(  וגם את שיטת הניקוז הכפול למשטחים מרוצפים.

שיטה זו הוכיחה עצמה יעילה ביותר בעשור האחרון בעשרות מדינות בעולם (וגם בישראל) ומתפקדת ללא כל כשל במאות אלפי דירות , בכל תנאי מזג האוויר , לשביעות רצונם של הקבלנים וכמובן הדיירים.

עשרות חברות בנייה מהידועות והמובילות בישראל כבר יישמו בשטח את נקזי "דלמר" במאות אלפי דירות בהצלחה רבה בעשר השנים האחרונות , ללא תקלות , ומעגל המשתמשים הולך וגדל משנה לשנה.
נקזי "דלמר" מומלצים ביותר ע"י מיטב האדריכלים , מתכננים, יועצי איטום וחברות לביקורת מבנים. חברת M.B.M.I מעניקה יעוץ ופתרונות , ומלווה בהדרכה ובפיקוח ראשוני את היישום באתרי הבנייה כחלק מהשירות.

חברת "דלמר" גרמניה קיימת מעל 50 שנה ונחשבת לאחת מן החברות המובילות באירופה בתחום מוצרי אינסטלציה סניטרית איכותיים ומתקדמים בעלי תקנים גרמניים ואירופאים ובנוסף , תקן האיכות הבינלאומי ISO 9001   . היא מייצאת את מוצריה לכ 40 מדינות בעולם ומשמשת מודל לחיקוי לחברות מתחרות.

לחברת "דלמר" מעל 200 פטנטים בלעדיים ויחודיים בתחום האינסטלציה והניקוז כאשר גול הכותרת היא טכניקת צווארון האיטום הביטומני "דלביט" המחובר לגוף הנקז בטכנולוגיית הי-טק באמצעות לייזר אינפרא אדום והמבטיח חיבור ואיטום מושלם ללא הגבלת שנים.

כפי שכל קבלן בנין או קבלן איטום יודע מניסיונו , הקושי הרב הוא ליצור פרטי ניקוז לגג או מרפסת אשר עשויים מחומרי גלם בלתי מתכלים ואשר ניתן יהיה לחברם באופן אטום ומושלם למערכת האיטום הכללית ולצינור המרזב , ( כ- 90% מחדירות המים מקורם בחיבור לקוי של מערכת האיטום לצינור המרזב) ובנוסף , שניתן יהיה לשלבו, ללא מגבלות, לחומרי האיטום השונים הקיימים (ביטומני, צמנטי, P.V.C או( E.P.D.M    כך שהחיבור ישאר אטום למשך עשרות שנים וכל זאת ברמת מחיר סבירה.

חברת "דלמר" פיתחה סדרה של נקזים חכמים העשויים משלושה חומרי גלם בלתי מתכלים:

  1. פוליפרופילן קשיח עם עמידות גבוהה לקרינת השמש
  2. יריעה ביטומנית מסוג קיבופלקס KIBUFLEX BR-2 בעובי 4.7 מ"מ (משולבת בזיון פוליאסטר במשקל 291 גר` למ"ר וכושר עמידות בטמפרטורות מ- 130 c + ועד 20- c).
  3. פלדת אל חלד (פלב"ם / נירוסטה) בעובי מינימלי של 1.6 מ"מ ועד 5 מ"מ.

השילוב של שלשת חומרי הגלם הללו מעניקים לנו פרט ניקוז ברמת איכות גבוהה וכושר הישרדות ממושך אשר מאפשר לכל קבלן בנין , או איטום, להעניק ללא כל חשש אחריות ארוכת שנים מפני נזילות ודליפות מי גשם (מותנה כמובן בטיב הביצוע והיישום בשטח).

על מנת לתת מושג ביותר פרוט במה אמורים הדברים נרחיב מעט את ההסבר לגבי הנקזים עצמם ושיטות האיטום והניקוז.

1.  איטום בשיטת ה"דלביט".

גוף פרט הניקוז מיוצר בהזרקת פוליפרופילן בגדלים וקטרים שונים עפ"י הסטנדרטים המקובלים במערכות אינסטלציה כאשר חלקו העליון מסביב לפתח הנקז בנוי בצורת צלחת שטוחה.
לצלחת זו ("פלנג") המשמשת כבסיס , מולחם בטכניקה ייחודית ובלעדית לחברת "דלמר", )טכניקת הלחמת לייזר אינפרא אדום)  צווארון ביטומני ("דלביט") בקטרים שבין 40 ס"מ ל 50 ס"מ (על פי גודל הקולטן).

צווארון ביטומני זה הנקרא   "דלביט" עשוי מיריעה משובחת מסוג KEBUFLEX BR-2 תוצרת KEBU  גרמניה, ועומד בכל דרישות התקן הגרמני , האירופאי והישראלי.  שיטת ההלחמה של ה"דלביט" לגוף הנקז באמצעות קרינה אינפרא אדומה מהווה את הטכניקה היחידה המאפשרת חיבור בין חומר כלשהו לפוליפרופילן וללא חשש של הפרדות החומרים במשך עשרות שנים.


גוף הקולטן ממוקם במבנה כך שצווארון ה"דלביט" מונח על גבי שכבת הבט-קל (או המדה או הבטון) שזהו גם מפלס שכבת האיטום ואנו נתייחס לגובה זה כנקודת גובה אפס. (חלק מס` 1 בתרשים המצורף מטה). פתח יציאת צינור הניקוז (אנכי או אופקי) מחובר לצנרת המים בשיטה סטנדרטית של שקע תקע לראש צינור המים השקוע בבטון (בצורה אופקית או אנכית)  ומתחבר באביזר בצורת T לצמ"ג הראשי (צינור מי גשם).

יש לוודא שבנקודת החיבור בין צינור הנקז לצינור המים תמצא טבעת גומי מתאימה לאיטום מושלם של החיבור. בנוסף, חלק מדגמי הנקזים מתחברים לצנרת (ללא ראש שקוע) בשיטת חיבור מהירה ואטומה תוך כדי חדירה לצנרת וזאת בזכות טבעות גומי בולטות וגמישות היצוקות על מוצא הנקז היוצרות את האיטום בין השניים.  (אסור להלחים את מוצא הנקז מ P.P לצנרת מסוג .( H.D.P.E ניתן לחבר את הנקז לצנרת המים עוד בטרם יצקו את שכבת הבטון או הבט-קל , וזאת תוך הגנה על צווארון ה"דלביט" באמצעות מכסה זמני תואם לפתח הנקז, אשר מצורף לכל נקז ע"י היצרן, וכן בקיפול וקשירה כלפי מעלה של צווארון ה"דלביט" (דוגמת אוזן המן) על מנת שלא יתלכלך ויינזק עקב יציקת הבטון . לאחר מיקומו הסופי של הנקז ובגובה הדרוש אנו מגיעים לשלב האיטום הסופי. במידה ומשתמשים באיטום ע"י יריעות ביטומניות (המומלצות ביותר) יש להניח את יריעת האיטום במקום המפגש עם הנקז על חלקו העליון של צווארון ה"דלביט" כך שתיווצר מינימום חפיפה של כ-10 ס"מ בין השתיים, ואז בעזרת להבת המבער יש להלחים את יריעת האיטום הביטומני לצווארון ה"דלביט" (העשוי אף הוא מיריעה ביטומנית) דבר היוצר חיבור הומוגני מושלם ואטום בין הנקז לכלל שכבת האיטום בגג או המרפסת (חלק מס` 2 בתרשים).

במידה והאיטום נעשה ע"י חומרים בשיטת המריחה (ולא יריעות) כגון חומרים ביטומניים משחתיים מסוג "פלקס-פז" תוצרת פזקר או  "ביטום-פלקס" תוצרת ביטום, או חומרים על בסיס פולימר אקרילי כגון פוליגג, גגו פלסט , אקרילפז, לייגו, (חומרים אקרילים אסורים לשימוש מתחת לריצוף) או חומרים על בסיס צמנט הידראולי אטום וגמיש מסוג סיקה-טופ 107, PCI ,טורוסיל, כרמית 501 וכו`, אז יש למרוח את חומר האיטום גם מתחת לשולי צווארון ה"דלביט" וגם מעליו כך שיווצר מצב שה"דלביט" ימצא במצב "סנדוויץ" בין 2 שכבות החומר שנמרח, דבר המעניק מקדם גמישות גבוה בנקודת החיבור בין השניים.
מומלץ להוסיף בנקודת תפר החיבור בין חומר האיטום הנמרח על ה"דלביט" או מתחת , גם פיסת רשת אינטר- גלס כחפיפה לחיזוק מרבי. בגג עליון ללא ריצוף אנו מקבעים בפתח הניקוז ברדס מסורג (בולט או שטוח) מפוליפרופילן עמיד בקרינת U.V החוסם מעבר פסולת ועלים לתוך פתח הניקוז דבר העלול לגרום לסתימות בצנרת.

2. איטום בשיטת הפלנג`.

 במקרים בהם שיטת האיטום נעשית ע"י יריעות איטום מ PVC (דוגמת שיטת האיטום של העוגן פלסט או קיבוץ ארז) או ע"י יריעות גומי מסוג E.P.D.M ניתן להשתמש בנקזי "דלמר" הנקראים נקזי פלנג`. לפלנג`  צורת צלחת שטוחה עשויה מפוליפרופילן (במקום הצווארון הביטומני -"דלביט"), ובתוספת של טבעות הידוק וחיבור מנירוסטה (ע"י לחץ או בריגה) ניתן לחבר לפלנג` צווארון (דמוי "דלביט") עשוי מ P.V.C ו- E.P.D.M או KERDI (למריחות צמנטיות) ואשר לצווארון זה יודבקו בדבק המתאים יריעות או משחות האיטום המתאימות .

3. שיטת הניקוז הכפול (בשטח מרוצף).


כפי שכבר ידוע לרוב אין דבר היכול למנוע לאורך זמן חדירת מים מתחת לריצוף בחדרי אמבט , גגות ומרפסות. מי הגשם חודרים מבין המישקים (המרווחים) וכל מי שטוען או חושב שהמישקים אטומים היטב והמים לא יחדרו , פשוט טועה, ולכן רוב השיטות והפתרונות לאיטום מרצפות ומישקים הם במקרה הטוב פתרון זמני קצר שאיננו עומד במבחן המציאות לאורך זמן . חדירות המים מתחת לריצוף שאינן מנוקזות נכון ובהקדם גורמות נזק מצטבר רב גם לשכבות האיטום התחתונות (שביסודם אינן מיועדות לעמידה קבועה וממושכת תחת מאגרי מים עומדים) וכן למרצפות עצמן , להופעת כתמים כהים והתפתחות של עובש ופטריות במישקים , הגורמים גם לריחות רעים. על מנת לפתור בעיה זו יש לדאוג קודם כל לשיפועים נכונים בשכבת הבט-קל והאיטום כשהשיפוע הוא לכיוון פתח הניקוז

.

                                                         
בפתח הנקז ממוקם אלמנט הנקרא מאריך עליון לריצוף, בעל צורת צינור עגול בקוטר צר מעט מקוטר פתח הקולטן, דבר המותיר מרווח היקפי בין השניים.
מרווח זה מאפשר למים המצטברים מתחת לריצוף להתנקז ולחלחל לאורך השיפוע עד לנקודה הנמוכה ביותר, שהיא פתח הנקז ומשם לתוך צנרת המרזב.
במידה ואיננו מוגבלים בין גובה הריצוף לגובה האיטום מומלץ להשתמש באביזר הנקרא "תושב למאריך עליון לריצוף + משפר ניקוז תחתון".  אביזר זה, בצורת טבעת עגולה בקוטר פתח הניקוז עם פתחים בצידה בהיקף של 360 מעלות למעבר מים מהחול הרטוב מתחת לריצוף אל צנרת המרזב , משמשת כחוצץ בין הנקז למאריך לריצוף + רשת הנירוסטה העליונה המשתלבת בריצוף. על מנת למנוע סחף חול דרך הפתחים במשפר הניקוז התחתון יש להניח פיסת יריעה גאוטכנית- גאוטקס, מסביב לטבעת בקוטר של כ- 40/50 ס"מ או 1 מ"ר דבר היוצר מסנן לעצירת החול ובנוסף מונע שקיעת מרצפות כתוצאה מבריחת חול. כנ"ל גם במידה ואין מספיק גובה בין שכבת האיטום לריצוף לצורך שילוב התושב משפר ניקוז, יש להגן על המרווח דרכו מחלחלים המים מפני סחף גרגרי חול ,או סתימת המרווח בזמן פעולת הריצוף ע"י מלט או טיט, ע"י הנחת יריעת ההגנה הגאוטכנית העשויה מסיבי פוליפרופילן בצפיפות גבוהה הנקראת "גאוטקס" ומיוצרת ע"י חברת דופונט ומוכרת גם בשם "טייפר גאוטקסטי."
 
תכונותיה המיוחדות של היריעה (גאוטקס) מאפשרת מעבר מים אך מונעת סחף חול וכו`, אפקטיבית ביותר, פשוטה ונוחה לשימוש וללא בלאי בשימוש אין סופי . בנוסף חתך הפרופיל של יריעה זו הוא נמוך ביותר ומתאים לשימוש במיוחד כשאנו מוגבלים ביותר בגובה שבין שכבת האיטום לגובה פני הריצוף. יריעת הגאוטקס מחליפה בעצם את שיטת הבד הגיאוטכני (הנוטה להיסתם ולהירקב במהירות) או פיזור גרגרי חצץ סביב המאריך לריצוף ומעל המרווח של הניקוז התחתון.
השימוש ביריעת הגאוטקס מומלץ מאוד גם כהגנה על שכבות האיטום בתוך אדניות צמחיה בנויות סביב מרפסות או גגות בהם ממוקם נקז תחתי. עקב מבנהו המיוחד, החזק והגמיש, הוא מונע חדירת שורשי הצמחייה לשכבת האיטום , דבר הגורם לחדירת מים לתוך המבנה.

חלקו העליון של המאריך לריצוף מסתיים במסגרת עליונה מרובעת במספר גדלים כשבתוך מסגרת זו ממוקמת סבחה (רשת) מנירוסטה בעובי 1.6-5 מ"מ דרכה נכנסים המים בגובה פני הריצוף. רשת זו יוצרת גימור עליון יפה , עמידה לשנים ארוכות ומונעת חדירת לכלוך ועלים לפתח הניקוז העליון. (ניתן לקבל גם רשתות עם ברגי נעילה למסגרת המאריך כשהנ"ל מותקנים במקומות ציבוריים ). את המאריך ניתן לקצר או להגביה על פי הגובה שבין פתח הנקז ובין גובה הריצוף. שיטת הניקוז הכפול מתאימה גם לנקזים מסוג "דלביט" וגם לנקזים מסוג "פלנג".

המאמר נכתב ע"י ג`קי כהן,

חברת MBMI – שיווק מוצרי בניה בע"מ

רח` מזל אליעזר 3

א.ת. חדש ראשל"צ 75070

ת.ד. 17080

 

להורדת המאמר השלם על נקזי דלמר PDF))....

 

 

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים