קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
חפש לפיחפש בתוך
ערך:
 
 

אוסמוזה

אוסמוזה היא תופעה המתרחשת כאשר שני נוזלים בעלי ריכוז מומסים שונה, מופרדים זה מזה באמצעות ממברנה חדירה-למחצה, המאפשרת את מעבר הנוזלים אך לא את מעבר הממיסים.

 

כתוצאה מהפרש הריכוזים בין הנוזלים נוצר לחץ אוסמוטי בו הנוזל בעל ריכוז המומסים הנמוך, שואף לעבור דרך הממברנה אל עבר הנוזל בעל ריכוז המומסים הגבוה. הפעולה נפסקת כאשר מתבטל הלחץ האוסמוטי בינהם.

"אוסמוזה" - מהמילה האנגלית Osmosis - במקור מיוונית Osm- "לדחוף", "להדוף".

 

------------------

לתופעת האוסמוזה השלכות גם בענף איטום המבנים.

 

כאשר מצטברת שלולית מים מעל גבי ממברנת איטום חדירה-למחצה וכאשר ישנה גם רטיבות בבטון אשר מתחת לממברנה, נוצרים התנאים המתאימים להתרחשות אוסמוזה בין שני הנוזלים: מים נקיים מהשלולית שבגג (בעלי ריכוז מומסים נמוך) שואפים לעבור דרך הממברנה אל עבר המים בעלי ריכוז המלחים הגבוה (עקב מגעם עם המלחים שבבטון). אם גג הבנין אטום בממברנה חדירה-למחצה מתרחש מעבר מים שכזה אל מתחת לשכבת האיטום ונוצרות בועות-מים תחת ממברנת האיטום של הגג.

 

גודל בועות המים משתנה ויכול לנוע בין בועות בגודל של מטבע לבועות בגודל של מספר מטרים מרובעים האוצרות בתוכן מים רבים ובלחץ אוסמוטי חזק יחסית. נזילות מים אל פנים המבנה מתרחשות לבסוף כאשר קיים סדק או פגם ביציקת הבטון.

 

תופעת האוסמוזה נתגלתה כבעייתית רק בחלק מחומרי האיטום הפוליאוריטנים-ביטומנים, אשר יושמו מתחת למשטחים מרוצפים ומתחת לגגות "הפוכים" בהם נכחה רטיבות מתמדת או מתמשכת. עד כה לא נתגלתה התופעה כבעייתית למערכות איטום אחרות והתקווה היא כי בעקבות המחקר האחרון יעודכנו הדרישות לייצור החומרים הפוליאוריטנים-ביטומנים כך שהממברנות לא תהיינה חדירות-למחצה.

 

למחקר השלם ראה "Osmosis and the blistering of Polyurethane Waterproofing Membranes".

 

 

 

יש לך הערות / תוספות / תמונות לערך זה ? נשמח לעדכן.

שאלות ? אנא שאל בפורום.


מילים נרדפות, מונחים דומים:

אוסמוזה, אוסמוזיס,לחץ אוסמוטי, אוסמוטי,Osmosis, Osmotic, Osmotic Pressure, אוסמוזה של יריעות איטום, בועות מים ביריעות, Blistering.

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים