קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
חפש לפיחפש בתוך
ערך:
 
 

סגרגציה

 

מקור המילה סגרגציה הנו מן המילה האנגלית Segregation, שמשמעותה "היפרדות".

 

סגרגציה ביציקות בטון היא התופעה בה מתרחשת היפרדות בין החצץ לבין שאר מרכיבי התערובת (מלט וחול).  כתוצאה מההיפרדות בין החומרים נוצרים אזורים חלשים ביציקת הבטון אשר מרכבים ברובם מחצץ בלבד, ללא מלט וחול. משום כך גם מכונה התופעה  "כיסי חצץ", או "חללי חצץ".

 

היפרדות זו של החצץ מן התערובת נגרמת ברוב המקרים כתוצאה מנפילה חופשית של תערובת הבטון אל תבנית היציקה, מגובה רב מדי וללא בקרה.   

 

על מנת למנוע את תופעת הסגרגציה נוהגים לצקת את תערובת הבטון בעזרת צינור משאבה או שרוול מתאים אשר מוחדר קרוב ככל האפשר אל תחתית תבנית היציקה (של קירות, עמודים,כלונסאות וכדומה).   לאחר מכן נעשה שימוש במכונת ריטוט ("ויברטור") המרטיטה את הבטון למצב בו התערובת תהיה צפופה וללא חללים.  

 

בנוסף לפעולות המכניות המתוארות נהוג להוסיף לתערובות היציקה מוספים מיוחדים לבטון אשר משפרים את כושר העבידות של התערובת , את כושר זרימתה ואת צפיפותה / לכידותה.

 

סגרגציה או "כיסי חצץ" תמיד דורשים טיפול מקומי משום שהם מהווים את המקום החלש ביותר ביציקה. במקרים קיצונים כיסי חצץ אלו אינם מכילים תערובת צימנטית כלל וברזלי הזיון יראו גלויים לעין ולא יהיו מחוברים ליציקה.

 

לסגרגציה השפעה ישירה גם על אטימותו של הבטון מפני מעבר רטיבות : כיסי חצץ וחללים בבטון הם תמיד מקומות מועדים למעבר רטיבות אל תוך המבנה. כאשר מתרחש כשל בשכבת האיטום החיצונית של קומות מרתף יכולה הרטיבות לעבור את על עובי הבטון דרך אותם חללים וכיסי חצץ.

 

לפני בצוע עבודות איטום בקומות מרתף יש לתקן בתערובת צימנטית את כל אותם אזורי סגרגציה על מנת לקבל משטחים אטומים ומוחלקים היטב לקבלת שכבת האיטום.

 

סגרגציה בקורת בטון

 

סגרגציה בקורת בטון וברזלי-זיון גלויים

 

ריטוט בטון למניעת סגרגציה

 

ריטוט בטון למניעת סגרגציה

 

מרטטת / ויברטור לבטון

מכונת ריטוט / ויברטור לבטון

 

 

 

 

יש לך הערות / תוספות / תמונות לערך זה ?   נשמח לעדכן.

שאלות ?  אנא שאל בפורום.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

מילים נרדפות, מונחים מתאימים :

סגרגציה, סגרגציה בבטון, כיסי חצץ, חללים בבטון, בטון מוחלש, חללי חצץ, סגרגציית בטון, ויברציה לבטון,ויברטור לבטון,cement segregation,ריטוט בטון,ציפוף בטון, בטון נקבובי, סגרגציה ביציקת בטון,ריטוט בטון, מרטטת, מרטטת בטון, מכונת ריטוט בטון.

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים