קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
קטגוריה:חפש לפי:
מילות חיפוש:
 
 
איטום אדניות   איטום בריכות, מאגרי מים   איטום גגות - בחומרים אקרילים, פולימרים   איטום גגות - ביריעות ביטומניות או זיפות
איטום גגות - מידע כללי על שיטות האיטום   איטום גגות קלים, גגות אסבסט   איטום גינות גג   איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום ובידוד קירות עם חיפוי אבן   איטום ותיקון גגות רעפים   איטום חלונות , דלתות   איטום מקלחות, חדרי רחצה,חדרים רטובים
איטום מרפסות, גגות מרוצפים   איטום מרתפים מבפנים (איטום שלילי)   איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים   איטום סדקים
איטום תפרי התפשטות   איתור נזילות   בעיות עיבוי   חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה
ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז   שיקום חזיתות, בטון, עמודים   
סוגי קרקעות ותכנון מערכת איטום
מאת: אבי גנאח- אחוזת בית
14/08/2008 07:32:28
מאמרים איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים

סוגי קרקעות ותכנון מערכת איטום

מאת אבי גנאח - אחוזת בית.
המאמר מתאר בהרחבה את סוגי הקרקעות ואת השלכת סוג הקרקע על מערכת איטום תת קרקעית.

 


סוג הקרקע משפיע על התכנון הכללי של המבנה התת קרקעי, ועל התכנון והביצוע של מערכות האיטום שבו .תכונות הקרקע הרלוונטיות למערכות האיטום השונות הן יכולת הקרקע להוליך מים,צפיפות הקרקע, תכונותיה המכאניות, ותכולתם של כימיקלים שונים וחומרים אחרים בה .
ישראל משופעת במגוון גדול של סוגי קרקע שונים. יש קשר בין תכנון מערכת האיטום במבנה התת קרקעי לסוג הקרקע. ניתן לסווג את הקרקעות לשלושה סוגים:

קרקע חולית .
קרקע חרסתית.
קרקע סלעית.

קרקע חולית / גראנולית :

קרקעות אלה הנן נוחות ביותר לעבודה וחפירה, דבר המקל על יצירת התשתית לבניית המבנה התת קרקעי. הקרקעות החוליות מאופיינות ביכולת ניקוז במשך מרבית ימי השנה, ונוטות להתנקז במהירות לאחר שספגו מי נגר. תכונה זו מסייעת להרחקת מים מהמבנה התת קרקעי. במידה והקרקע מכילה מיקוראורגניזים ו/או חומרים אחרים אשר עלולים להזיק למבנה ( תקיפת בטון) מעבר המים דרכה ישטוף את החומרים המזיקים ביתר קלות כך שלא יסכנו את מעטפת המבנה . מתכננים רבים נוטים שלא לבצע איטום למבנה התת קרקעי , או לבצעו באופן מינמאלי ביותר , במידה והמבנה טמון בקרקע חולית וזזאת עקב ההנחה כי מים - אם הם יגיעו לסביבת המבנה ינוקזו במהירות ויורחקו ממנו באופן טבעי.

קרקע חרסתית :

קרקעות אלה מקשות על התכנון והביצוע של איטום המבנים התת קרקעים , וזאת עקב קיבולת המים הגבוהה שלהם. קרקע חרסתית אינה מעבירה ( מנקזת ) מים כמו קרקע חולית , אלא "מחזיקה" את המים ואף "תופחת" כלפי המבנה. כנגד תפיחה זו פותחו אמצעים ואביזרים שונים אשר ייעודם הוא בשימור מערכת האיטום שלא תינזק במגעה עם הקרקע התופחת ( ארגזי פוליסטירן מוקצף אשר מאפשרים מרווח בין הקרקע למעטפת האיטום ) מצב זה בו הקרקע רוויה במים מקשה על תכנון האיטום התת קרקעי מכיוון שיש לתת את הדעת לכך שעודף המים המצוי בקרקע יגרום לאלמנטי המבנה השונים לעמוד לעיתים בפני לחץ הידרוסטטי, ועל כן יש לתכנן את מערכת האיטום למבנה התת קרקעי באופן כזה שיעמדו בעומס .

קרקע סלעית :

קיימים סוגים שונים של קרקעות סלעיות וניתן למנות מתוכן בעיקר את סלעי הגיר והגרניט כקרקעות סלעיות "קשות" ואת קרקעות הכורכר , כקרקעות סלעיות "רכות". קיבולת המים של הקרקעות הסלעיות מוגבלת למדי ומשתנה על פי סוג הסלע ומבנהו . מבחינת תכנון האיטום התת קרקעי יש לתכנן את האיטום למצב הקיצוני ביותר בו חשוף המבנה למים באופן תמידי (במצב של נוכחות מי תהום או מי נגר) אולם בניגוד לקרקעות חרסתיות אין סכנת תפיחה של הקרקע הסלעית והאיטום צריך לעמוד בפני נוכחות המים בלבד .

(המאמר פורסם במקור  באתר NRG במדור "מאמרי איטום ושיקום" אשר אינו קיים כעת).

 

הכותב - הנדסאי אבי גנח
אחוזת בית הנדסה ובינוי

 

 

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים